Afronding onderzoeksproject Kinderen voor Kinderen

Feike Dietz en Laurens Ham, allebei docent-onderzoeker bij de opleiding Nederlands, deden een jaar lang onderzoek naar het kindbeeld in (inmiddels) 41 jaar Kinderen voor Kinderen. In de Kinderen voor Kinderen Marathon, een reeks voor De Groene Amsterdammer, deden ze verslag van hun bevindingen in thematische stukken. De closereadings leidden uiteindelijk tot het afrondende stuk, dat nu digitaal te lezen is bij De Groene: een uitvoerige reportage waarin getoond wordt hoe KvK meebewoog met de politiek-maatschappelijke ontwikkelingen in Nederland van de laatste decennia. KvK, zo toont het stuk, zette in de sociaaldemocratische jaren tachtig kinderen als weldoeners neer, in de jaren negentig en nul als maatjes en vanaf 2010 als rolmodellen. Dat wordt  beargumenteerd aan de hand van een overzicht van de ontwikkelingen in de bijna 550 liedjes van het programma, aangevuld met interviews met vier van de huidige medewerkers van het programma.

Er is in de media ook aandacht besteed aan het project. Bij de start in 2019 schreef populair-wetenschappelijk tijdschrift Quest een stukje over het Kerststuk van de KvK Marathon en was Laurens een uur te gast bij NPO 1-nachtradioprogramma FocusRecent waren Feike en Laurens samen te gast bij NPO 1 radio- en televisieprogramma De Nieuws BV en stond er een artikel in het AD over de bevindingen.

Eén bijdrage uit de Marathon bracht duidelijk de meeste reacties teweeg: het stuk over de Gooise R. Want als er één element is dat hardnekkig aan KvK’s reputatie blijft kleven, dan is het wel dat het een Goois programma is. Het desbetreffende artikel kon dat ook niet helemaal ontkrachten, want inderdaad: hoe divers KvK ook geworden is, op het punt van het Goois blijft het programma hoorbaar weinig inclusief.