Facultaire scriptieprijs voor alumnus Joris Veerbeek

Op 11 januari is de facultaire scriptieprijs uitgereikt aan onze alumnus Joris Veerbeek! Hij won deze prijs met zijn scriptie De culturele verankering van evaluatie: Nederlandse en Vlaamse dagbladrecensies in computerationeel perspectief. In dit receptieonderzoek zet hij nieuwe digitale onderzoeksmethoden in om Nederlandse en Vlaamse recensies van naoorlogse literatuur te analyseren. Aan de hand van computermodellen onderzoekt Veerbeek op welke aspecten Nederlandse en Vlaamse recensenten focussen bij het beoordelen van literatuur en welke eigenschappen ze aan die aspecten toekennen. De distant reading methode stelde Veerbeek in staat om een groot corpus van 22.361 recensies op deze manier te analyseren. Met zijn onderzoek voegt Verbeek een kwantitatieve stem toe aan het debat over de literaire verhouding tussen Nederland en Vlaanderen. Bovendien toont hij met zijn scriptie aan dat het beoordelen van kunst niet slechts verband houdt met individuele smaak, maar ook met sociaal-culturele omstandigheden.

De jury prees in haar rapport de wijze waarop Veerbeek literatuurwetenschap, neerlandistiek, mediageschiedenis, digital humanities en natural language processing combineert.

We zijn erg blij dat Joris in blok 3 en 4 een aantal van onze RMA-studenten gaat begeleiden in hun Meester/Gezel-traject!