14 juni 2022

Middelnederlandse literatuur door de ogen van anderen

Op dinsdag 14 juni 2022 wordt aan de Universiteit Leiden een symposium georganiseerd ter gelegenheid van het naderende emeritaat van Frits van Oostrom (Universiteit Utrecht).

Sinds de introductie in de medioneerlandistiek van de contextgerichte benadering van literatuur rond 1980 maakte de studie van de Middelnederlandse literatuur een ongekende bloeiperiode door. Interdisciplinariteit en internationalisering zijn sindsdien vanzelfsprekend geworden, aandacht voor materiële verschijningsvormen en digital humanities deden spoedig daarna hun intrede. Hoe wordt de Middelnederlandse literatuur anno 2022 waargenomen door mediëvisten afkomstig uit diverse disciplines?

Sprekers zijn:

Wim van Anrooij (Nederlandse Taal en Cultuur), Ter inleiding. Tussen Utrecht en Utrecht

Emma Grootveld (Italiaanse Taal en Cultuur), Lessen van de maestro. Brunetto Latini tussen Maerlant en Boendale

Dirk Schoenaers (Geschiedenis), Des parlemens qui furent tenuz a Malines et des aultres chosez. Een verloren hoofdstukje van de Brabantsche yeesten?

Lieke Smits (Kunstgeschiedenis), Medicijn voor de ziel. Verbeelding en performance van spirituele genezing in handschrift en druk

Anna Dlabačová (Boekwetenschap), ‘Middelnederlandse Incunabilistiek’. De rol van de boekdrukkunst in de internationale bestudering van Middelnederlandse letterkunde

Alisa van de Haar (Franse Taal en Cultuur), Francofobie, francofilie, francofonie. De meerstemmigheid van de literatuur van de zestiende-eeuwse Nederlanden

Johannes Müller (Duitse Taal en Cultuur), Reizen door de tijd. Alexander en Sint Brandaan in de zeventiende eeuw

Bram Caers (Nederlandse Taal en Cultuur), Historische letterkunde na de ‘turbo-mediëvistiek’: dobberen in het kielzog of een nieuwe koers?

Frits van Oostrom zal een slotwoord uitspreken.

Wie deel wil nemen aan het symposium kan zich tot uiterlijk vrijdag 15 april 2022 opgeven via w.van.anrooij@hum.leidenuniv.nl. Er zijn geen kosten verbonden aan deelname. Registratie vindt plaats op volgorde van binnenkomst. We hopen op  een fysieke bijeenkomst in Leiden. In de tweede helft van mei wordt daarover een nader besluit genomen en zoeken we contact met degenen die zich hebben aangemeld. Bij die gelegenheid zullen de precieze tijden alsook de locatie nader bekend worden gemaakt.

Wim van Anrooij & Geert Warnar