30 maart 2022
Academiegebouw, Utrecht

Verlevendigende strategieën in educatieve teksten

Nina Sangers verdedigt haar proefschrift, getiteld: Vivid educational texts: Engaging students via narrative and voice elements.

Educatieve teksten spelen een essentiële rol in de overdracht van kennis in het Nederlandse basis- en middelbaar onderwijs. Het is echter niet vanzelfsprekend dat leerlingen deze teksten goed begrijpen; veel leerlingen vinden hun educatieve teksten saai en/of ervaren problemen bij het begrijpen ervan. Aangezien tekstbegrip tot stand komt via complexe interacties tussen lezers-, taak-, en tekstkenmerken, kan de optimalisatie ervan vanuit meerdere kanten worden benaderd. Deze dissertatie richt zich specifiek op twee soorten tekstkenmerken waarvan wordt aangenomen dat zij educatieve teksten levendiger maken en daarmee de betrokkenheid van leerlingen en hun tekstbegrip vergroten: verhalende en stem-elementen. Lees hier meer.

De ceremonie vindt woensdag 30 maart 2022 plaats, van 12:15 tot 13:15. Hybride: online, en voor genodigden in het Academiegebouw.