evenement

Een stadion vol bollebozen

Op vrijdag 22 april organiseerde de Vereniging Begaafdheidsprofielscholen (BPS) een bijeenkomst voor hoogbegaafde leerlingen in het voortgezet onderwijs (zo’n 300 leerlingen in totaal). Onder de uitgenodigde sprekers uit de academische wereld bevond zich tevens Jelmar Hugen, die 50 leerlingen vertelde over de veranderlijkheid van middeleeuwse bronnen aan de hand van meertalige teksten en handschriften uit zijn eigen promotieonderzoek. Het was een fascinerende en zeer plezierige ervaring, niet alleen door de ingenieuze en onverwachte vragen van leerlingen (bijvoorbeeld waarom Friesland een heerlijkheid was, maar Brabant een hertogdom, of hoe een vertaalfout in een Griekse Bijbel het best verklaard kon worden), maar ook door de uitzonderlijke setting van de lezing in één van de skyboxen van het Stadion Galgenwaard van FC Utrecht. Goed nieuws: slimme leerlingen vinden middeleeuwse literatuur tof!