Proefcollege Nederlandse Taal en Cultuur: kindertaalontwikkeling

Heb je interesse om Nederlands te gaan studeren?

Tijdens dit proefcollege laat docent-onderzoeker Sofja Volkova je kennis maken met een groep leerlingen die niets moet hebben van grammaticaonderwijs, foutenverbeteringen, het stampen van woordjes en het maken van huiswerk. Je komt erachter waarom juist deze groep uit de ideale taalstudenten bestaat. We bespreken de mijlpalen van de Nederlandse taalverwerving: hoe leert iedereen die taal? Je leert zien dat onder schijnbare problemen met die taalverwerving iedereen die taal kan leren. Taal is iedereens ding, ook al lijkt dat soms niet zo.

Je krijgt in het proefcollege antwoorden op de vragen als:

• Waarom leren kinderen hun moederta(a)len ondanks de nodige tegenslag?
  • Waarom zijn de taalfouten van kinderen eigenlijk geen fouten?
  • Waarom heeft het talent voor taal een verloopdatum en wat kunnen de volwassenen dan nog wel goed?
  • Hoe lopen onderzoekers de minste kans kinderen mis te verstaan?

De laatste vraag geeft een inkijk in een actueel wetenschappelijk probleem. Je zult middels interactieve tools worden aangemoedigd mee te denken over oplossingen.

Aanmelden voor het proefcollege dat vrijdag 16 september online zal worden gegeven, tussen 16.00-17.00, via Teams, kan door een mail te sturen naar Els Stronks (e.stronks@uu.nl).