Vul de enquête in over talen in Nederland en België

Welke talen worden er in Nederland en België gesproken en onderwezen? En wat is de houding van de taalgebruikers tegenover de verschillende talen?

Onderstaande enquête gaat over die vragen. De vragenlijst is bestemd voor studenten in het hoger en universitair onderwijs in Nederland en België van alle vakgebieden. Docenten kunnen de enquête ook invullen.

De onderzoekers willen inzicht krijgen in de positie van de verschillende talen in de Nederlandse en Belgische meertalige samenleving, en de waarde die studenten hechten aan talenkennis, zowel in hun privé-situatie als binnen hun studie en hun (toekomstige) werksituatie. Op die manier hopen ze onder andere beter te begrijpen waarom de talenstudies weinig in trek zijn, terwijl de maatschappelijke behoefte aan talenkennis groot is. Ook hopen ze dat de antwoorden een bijdrage kunnen leveren aan de discussie over de te gebruiken voertaal of voertalen binnen het hoger onderwijs. Ze verwachten dat de antwoorden interessante verschillen zullen opleveren tussen de diverse vakgebieden, tussen de twee  landen en tussen de verschillende taalgebieden.

Dit is de link naar de enquête: https://ling-attitude.eu/ Het invullen van de enquête duurt ongeveer een half uur. De enquête is beschikbaar in het Nederlands, Frans en Engels.

Betrokken platforms

– Forum voor Taalbeleid in het Hoger Onderwijs

– Nederlands/Vlaams platform Taalbeleid Hoger Onderwijs

– NUT (Nederlandse en Vlaamse Universitaire Talencentra)