Nieuws

Geert Buelens’ ‘Wat we toen al wisten’ genomineerd voor Boon Literatuurprijs 2023

Geert Buelens staat met zijn boek ‘Wat we toen al wisten: De vergeten groene geschiedenis van 1972’ op de longlist voor de Vlaamse Boon Literatuurprijs 2023. Uit ruim achthonderd ingezonden boeken heeft de jury vijftien genomineerden geselecteerd die nog meedingen naar de Boon fictie en non-fictie.

Midden januari wordt bekendgemaakt welke boeken de shortlist hebben gehaald (vijf boeken per genre). Vervolgens worden in maart de Boon voor fictie en non-fictie en de Boon voor kinder- en jeugdliteratuur uitgereikt in Gent.

‘Wat we toen al wisten’

De milieucrisis is ouder dan veel mensen denken, en de wetenschappelijke en politieke strijd erover is dat evenzeer. Dit jaar is het namelijk precies vijftig jaar geleden dat de Club van Rome de alarmbel al luidde met het rapport ‘Grenzen aan de groei’.

Buelens laat aan de hand van films, televisieseries, romans, stripverhalen, nieuwsberichten en officiële rapporten uit het jaar 1972 zien wat we toen al wisten over het uitwonen van de wereld, wat we ervan hebben geleerd – en wat niet.

Boon Literatuurprijs

De Boon, gefinancierd door de Vlaamse overheid, is een jaarlijkse literatuurprijs met twee categorieën. De prijs wil literatuur in Vlaanderen zichtbaarder en vanzelfsprekend maken, auteurs en illustratoren de erkenning geven die ze verdienen, en verleiden tot het lezen, lenen en kopen van boeken.

Het prijzengeld van de Boon bedraagt in elke categorie 50.000 euro. Elke auteur en/of illustrator op de shortlist van vijf titels ontvangt bovendien 2.500 euro. Zowel Vlaamse als Nederlandse auteurs en illustratoren komen in aanmerking.

Update 13 januari 2023

Vandaag werd bekend dat ‘Wat we toen al wisten’ de shortlist voor de Boon Literatuurprijs 2023 heeft gehaald. Samen met vier andere auteurs dingt Geert Buelens nog mee naar de Boon. De winnaar wordt op 30 maart bekendgemaakt.