25 januari 2023

Digitale tentoonstelling ‘De verrassende Middeleeuwen’ gelanceerd

Verliefde ridders, prekende vossen en vechtende slakken: de middeleeuwse cultuur kan in moderne ogen vertrouwd of vreemd overkomen, maar is altijd verrassend. In de digitale tentoonstelling ‘De verrassende Middeleeuwen’ laten ruim vijftig onderzoekers uit binnen- en buitenland zien welke verrassingen de periode van ca. 500-1500 ook vandaag nog biedt. De tentoonstelling is gemaakt door mediëvisten van het Utrecht University Centre for Medieval Studies ter gelegenheid van het afscheid van Bart Besamusca als hoogleraar Middelnederlandse tekstcultuur in internationaal perspectief aan de Universiteit Utrecht op 25 januari 2023.

Het doel van de tentoonstelling is om, in navolging van Barts enthousiasmerende onderwijs gedurende tientallen jaren, ook komende generaties studenten en andere geïnteresseerden mee te nemen in de wonderlijke én vertrouwde wereld van de Middeleeuwen. Onderzoekers uit Nederland, België, Duitsland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk vertellen in korte bijdragen welke afbeelding, bron of vraag zij fascinerend vinden. Er zijn onder meer bijdragen over dieren en monsters, liefde en seks, Utrecht en de voortlevende Middeleeuwen. De bijdragen tonen niet alleen afbeeldingen uit handschriften en vroege drukken, maar ook schilderijen, gebruiksvoorwerpen en gebouwen.

Bekijk de tentoonstelling op https://verrassendemiddeleeuwen.sites.uu.nl/.