Kila van der Starre in jury P.C. Hooftprijs

Onze collega Kila van der Starre mag, samen met Tsead Bruinja, Kiki Coumans, Maarten van der Graaff en Alfred Schaffer plaatsnemen in de jury van de P.C. Hooftprijs 2024.

De P.C. Hooftprijs voor Letterkunde is de belangrijkste Nederlandse literatuurprijs voor een oeuvre. Deze prijs wordt jaarlijks toegekend, afwisselend voor verhalend proza, beschouwend proza en poëzie.

Over de juryleden

Tsead Bruinja is dichter. Bruinja debuteerde in het Fries in 2000 met de Friestalige bundel De wizers yn it read/ De wijzers in het rood (Bornmeer) en in het Nederlands in 2003 met Dat het zo hoorde (Contact). In 2019 en 2020 was hij Dichter des Vaderlands van Nederland.

Kiki Coumans vertaalt sinds 1999 proza en poëzie uit het Frans. Daarnaast is ze als redacteur en recensent verbonden aan poëzietijdschrift Awater, en schrijft ze essays over literatuur en vertalingen voor tijdschriften als FilterRevisor en De Groene Amsterdammer.

Maarten van der Graaff heeft verschillende dichtbundels gepubliceerd, onder andere zijn debuut Vluchtautogedichten. Later schreef hij tevens twee romans.

Alfred Schaffer studeerde Moderne Nederlandse Literatuur en Film en Theaterwetenschappen in Leiden. Daarna promoveerde hij aan de universiteit van Kaapstad (Zuid-Afrika). Hij debuteerde in 2000, en heeft sindsdien vele dichtbundels uitgebracht.

Kila van der Starre is als universitair docent Moderne Nederlandse Letterkunde en opleidingscoördinator van de BA Nederlandse taal en cultuur verbonden aan de Universiteit Utrecht, waar ze in 2021 promoveerde op het proefschrift Poëzie buiten het boek. De circulatie en het gebruik van poëzie (een open access e-boek).