Aron Ouwerkerk wint de Thijssen-Schoute Thesis Award 2022

De Dr. C. Louise Thijssen-Schoute Stichting stelt zich ten doel het onderzoek te stimuleren naar de ideeëngeschiedenis van de vroegmoderne Nederlanden, met speciale aandacht voor de opkomst en verspreiding van nieuwe filosofische ideeën, alsmede naar de raakvlakken van literatuur en wetenschap in de zeventiende- en vroeg-achttiende eeuw.

De stichting reikt twee keer per jaar een prijs uit voor de beste MA-scriptie binnen de doelstellingen van haar statuten. Met de toekenning van deze prijs wordt origineel en onderscheidend onderzoek voor een eindscriptie op (research)masterniveau, ingediend bij een universiteit in Nederland of in het buitenland, erkent. De prijs bestaat uit een bedrag van 2000 euro, en een certificaat van waardering.

Voor de editie van 2022 ontving de jury 6 scripties van studenten die tussen 31 augustus 2020 en 31 augustus 2022 hun masterdiploma hebben behaald. Veel van de scripties waren van hoge kwaliteit. De jury was echter unaniem in haar oordeel dat één scriptie eruit sprong: ‘Decus reipublicae litterariae’ van Aron Ouwerkerk. Elisabeth Koolaart-Hoofman en haar engagement in de Republiek der Letteren (1695-1705).

Aron Ouwerkerk behaalde met deze scriptie zijn bul voor de onderzoeksmaster Ancient, Medieval and Renaissance Studies aan de Universiteit Utrecht. Zijn analyse van de correspondentie van de vroeg achttiende-eeuwse Haarlemse dichteres Elisabeth Koolaart-Hoofman heeft diepe indruk gemaakt op de jury, omdat deze origineel en vernieuwend is en aanleiding geeft tot verder onderzoek. De scriptie is een prachtige studie naar de positie van de vrouw in de vroegmoderne Republiek der Letteren.