Onderzoek

Subsidie Virtueel Internationaal Samenwerkingsproject: Nederlands-Zuid-Afrikaanse koloniale literatuur

Aan een project van Tycho Maas is een VIS-subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap toegekend. In een Virtueel Internationaal Samenwerkingsproject (VIS) werken Nederlandse en buitenlandse studenten op afstand samen aan een project dat lokale vraagstukken koppelt aan een perspectief dat landsgrenzen overstijgt. Tycho Maas is universitair docent vroegmoderne tekstcultuur bij de opleiding Nederlands aan de Universiteit Utrecht en daarnaast buitengewoon onderzoeker aan de Noordwest-universiteit in Zuid-Afrika.

Nederlands-Zuid-Afrikaanse koloniale literatuur

Een literatuuroverzicht van de koloniale tijd kan niet (meer) volstaan met een benadering vanuit slechts één van beide landen. Waar verbintenissen tussen meerdere taal- en cultuurgebieden het uitgangspunt zijn, voldoet evenmin een descriptieve benadering vanuit de auteur. In dit project bespreken studenten uit Nederland en Zuid-Afrika literaire teksten uit het koloniale verleden. ‘Literair’ is daarbij breed gedefinieerd. De studenten verkennen zo een aanzienlijke taalverwantschap en uiteenlopende perspectieven op het verleden, en ze krijgen inzicht in overeenkomsten en verschillen in tekstcultuur in de Lage Landen en Zuid-Afrika. Vertrekkend vanuit verschillende teksten overwegen ze kritisch literair-historische kaders en maken ze kennis met 17e-, 18e-, en 19e-eeuwse vensters op de wereld.

Aan dit project werkt ook Geert Buelens mee, hoogleraar Moderne Nederlandse letterkunde aan de Universiteit Utrecht en daarnaast buitengewoon hoogleraar aan de Universiteit van Stellenbosch, Zuid-Afrika.

www.dus-i.nl