Afscheid van Frits van Oostrom als Universiteitshoogleraar

Smaakmakers gelanceerd

Ter gelegenheid van het afscheid van Frits van Oostrom als Universiteitshoogleraar van de Universiteit Utrecht is de website Smaakmakers gelanceerd, met een serie van vijf korte films die vooral bedoeld zijn om leerlingen nieuwsgierig te maken naar vijf klassiekers uit de Middelnederlandse literatuur: Karel ende Elegast, Walewein, Moriaen, Beatrijs en Lanseloet van Denemarken.

De korte films tonen sleutelscènes die aanknopingspunten bieden aan docenten voor de klassikale behandeling van een tekst. In elke film staat één personage centraal, en om stof tot nadenken te geven, is dat dan meestal juist niet de hoofdpersoon: dus bij Karel ende Elegast zien we Elegast in het nachtelijke woud, voor Lanseloet van Denemerken is het Sandrijn die ons recht in de camera vertelt over de gebeurtenis die haar leven ingrijpend veranderd heeft en de verliefde Ysabele bedenkt een list om Walewein in een geheime kamer te kunnen ontvangen zonder dat haar vader dat merkt.

De films zijn gemaakt door toneelgroep Aluin, die haar sporen heeft verdiend op het terrein van dynamisch en educatief theater. Het initiatief lag bij Wim van Anrooij, Bart Besamusca, Dieuwke van der Poel en Frank Willaert, die de totstandkoming van de films ook inhoudelijk begeleid hebben.

De korte films zijn beschikbaar op de site Literatuurgeschiedenis.org, waarop de Nederlandse literatuur van Middeleeuwen tot nu aantrekkelijk gepresenteerd wordt voor scholieren, studenten en liefhebbers: www.literatuurgeschiedenis.org/smaakmakers.

Verschenen: Spiegelingen, mediëvisten voor de eenentwintigste eeuw

Spiegelingen, mediëvisten voor de eenentwintigste eeuw verscheen ter gelegenheid van het emeritaat van Frits van Oostrom als Universiteitshoogleraar aan de Universiteit Utrecht. Het motto van het boek is afkomstig van Van Oostrom: Good history leaves us reflecting about the present as well as the past. De grondgedachte is dat de bestudering van het verleden altijd ook een verrijking betekent voor het denken over het heden. Als wij ons spiegelen aan de geschiedenis, kunnen we ons bevrijden van onze vanzelfsprekendheden en zo ontvankelijker worden voor wat anders is, of voor wie anders leeft, gelooft of denkt.

Dertig auteurs uit binnen- en buitenland namen de uitdaging aan om een essay te schrijven over het werk van een mediëvist van wie het werk zowel een verdiept inzicht biedt in het verleden alsook stof tot nadenken voor het heden. Dat heeft beschouwingen opgeleverd die niet alleen van belang zijn voor de studie van de Middeleeuwen, maar ook bredere actuele thema’s aansnijden, zoals de effecten van digitalisering, de klimaatcrisis en de maatschappelijke achtergronden van discriminatie.

Spiegelingen is verschenen bij Uitgeverij Prometheus (ISBN 978 90 446 5326 7). De redactie bestond uit Wim van Anrooij, Bart Besamusca, Dieuwke van der Poel en Frank Willaert.