3 oktober 2023
Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam

Literatuur in de klas

Op 3 oktober organiseren De Reactor en deBuren Literatuur in de Klas, een dag waarop je leert over literatuuronderwijs in de les Nederlands. Als je als student Moderne Letterkunde of Nederlands nadenkt over een carrière in het onderwijs is dit een bijzondere en leerzame dag om mee te maken! Maar ook als je geen onderwijsambities hebt, maar wel erg geïnteresseerd bent in Nederlands en/of literatuur, is dit een unieke kans om meer te weten te komen over Nederlandse letterkunde én om vakgenoten te leren kennen.

Dit jaar is de vraag die centraal staat: hoe maak je emoties bespreekbaar in het literatuuronderwijs? Verschillende schrijvers, academici en literatuurcritici zullen op dit thema ingaan en laten zien hoe je dit kunt toepassen in de les Nederlands. Op de line-up staan poëziepopicoon Ellen Deckwitz, onderzoeker Marloes Schrijvers, neerlandicus Sven Vitse, woordkunstenaar Hind Eljadid, auteur Aya Sabi en theatermaker Imre Besanger. Lees hier meer over de sprekers.

Dit jaar ligt de focus op het thema gevoelens en taal. Communiceren over gevoelens is een belangrijke vaardigheid in alle takken van het leven. Hoe kun je leerlingen helpen om hiervoor een taal te ontwikkelen? Hoe begeleid je hen bijvoorbeeld om zelf een slam te schrijven en in welke romans staat het uiten van gevoelens centraal?

Deze nascholingsdag wordt georganiseerd tijdens de Week van het Nederlands, een week vol activiteiten rond taal. Ambassadeurs Esohe Weyden en Pete Wu brengen er een performance die zij samen schreven over de zoektocht naar emotie in het Nederlands.

Literatuur in de Klas vindt plaats op dinsdag 3 oktober 2023 van 10:00 tot 16:00 in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam.