Cynthia Zwijnenburg ontvangt MdNl-fellowship

Onze RMA student Cynthia Zwijnenburg heeft het prestigeuze fellowship van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde toegekend gekregen. Wij feliciteren haar hierbij van harte!

Op de website van de maatschappij der Nederlandse Letterkunde staat het volgende bericht:

De jury van het MdNL-fellowship heeft dit jaar Femke Deen en Cynthia Zwijnenburg voorgedragen voor het fellowship (ronde 2023). Het bestuur van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde heeft unaniem en van harte met deze voordracht ingestemd.

Het aantal inzendingen was dit jaar wederom groter dan de afgelopen jaren, met onderwerpen uit de geschiedenis, de letterkunde en (in mindere mate) de taalkunde en een grote variatie aan historische spreiding van de Middeleeuwen tot de Moderne Tijd. De jury heeft bij het maken van haar keuze gelet op het wetenschappelijk niveau, de originaliteit en de ambitie van de voorstellen, op aansluiting bij de doelstellingen van de MdNL en op haalbaarheid, helderheid en zichtbaarheid, resulterend in concrete output. Bovendien heeft dit fellowship als doel de onderzoekscarrière van de desbetreffende kandidaat een boost te geven.

De beide voorgestelde kandidaten werken op het grensvlak van geschiedenis en letterkunde, waarbij zij op een eigentijdse wijze aansluiten bij de doelstellingen van de Maatschappij. En hoewel dit jaar gekozen is voor twee zeer verschillende voorstellen, zowel in ervaring van de kandidaat als in periode (16de eeuw vs. tweede helft 20ste eeuw), dragen beide voorstellen de belofte in zich van mooie verhalen en nieuwe inzichten voor zowel een academisch als het bredere in historie en letterkunde geïnteresseerde publiek.

Femke Deen is zelfstandig onderzoeker met een bewezen staat van dienst, die onder meer met haar biografie van Anna van Saksen heeft laten zien dat zij diepgravend onderzoek voor een groot publiek aantrekkelijk kan presenteren. Het voorgestelde onderzoek gaat over een andere vrouw van Willem van Oranje, namelijk Charlotte de Bourbon. Deen wil het MdNL-fellowship gebruiken om te duiken in de brieven aan de Franse verwanten van Willem en Charlotte, wat een flinke herziening van het beeld van laatstgenoemde en hun tweehoofdig bestuur zal opleveren. De commissie was onder de indruk van het helder geschreven en goed afgebakende voorstel. Behalve input voor haar boek levert Deen op basis van dit onderzoek ook een wetenschappelijk en een populariserend artikel, alsmede een publiekslezing.

Cynthia Zwijnenburg is student in de onderzoeksmaster Nederlandse Literatuur en Cultuur in Utrecht. Tijdens een stage in het Literatuurmuseum werd zij gegrepen door het Surinaamse toneelgezelschap Thalia. Zwijnenburg zal het MdNL-fellowship gebruiken om analytisch onderzoek te doen naar hoe Thalia inspeelde op nieuwe nationalistische ideeën en deze vormgaf in de West-Indische belevingswereld in de periode 1952-1989. Het fellowship geeft Zwijnenburg de mogelijkheid binnen haar scriptie-onderzoek een reis naar Paramaribo te maken, om nog niet gedigitaliseerde bronnen in het Nationaal Archief Suriname en het archief van de Schouwburg Thalia te onderzoeken. De commissie waardeerde het concrete voorstel van Zwijnenburg dat mooi exploratief onderzoek ondersteunt en haar zal helpen in haar verdere onderzoekscarrière. Naast de scriptie zal dit onderzoek ook een serie blogs op de MdNL-website opleveren.

De jury bestond uit Djoeke van Netten (Universiteit van Amsterdam, geschiedenis), Stefan Frank (Radboud Universiteit, taalkunde) en Lieke van Deinsen (KU Leuven, letterkunde).