KHMW prijsuitreiking Jan Brouwer Scriptieprijzen 2024

Alumna Oana Ciuraru ontving op 9 februari de Jan Brouwer Scriptieprijs voor Taal- en literatuurwetenschappen 2024. Oana volgde onze onderzoeksmaster Nederlandse literatuur en cultuur nadat ze aan de Universiteit van Boekarest haar bachelor in Nederlandse en Franse taal en literatuur behaalde. Voor haar onderzoeksscriptie getiteld ‘Rubiks kubus: een onderzoek naar de Nederlandse petrocultuur uit het interbellum’ vergeleek ze vanuit een eco-kritisch perspectief Nederlandse en Roemeense teksten uit het interbellum. De jury sprak vol lof over Oana’s scherpe blik: ‘Oana’s literatuurhistorische scriptie is allerminst antiquarisch, maar ook brandend actueel. Het verbindt de historische methode met de eigentijdse theorievorming van de “eco-kritiek”. De jury was ook onder de indruk van de transnationale benadering van een multinationaal onderwerp en acht dit richtingwijzend voor de hedendaagse Neerlandistiek.’ De prestigieuze Jan Brouwer Scriptieprijs wordt jaarlijks uitgereikt door de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen.