15 februari 2017
A.W. de Grootkamer, Trans 0.19

Studentensymposium vroegmoderne letterkunde

De afdeling vroegmoderne letterkunde organiseert speciaal voor studenten een symposium:

De vroegmoderne schatkist geopend

Docenten en studenten aan het woord over hun onderzoek binnen de Vroegmoderne Letterkunde

In het kort

Wat: symposium waarop docenten iets over hun onderzoek vertellen, maar ook jij als student je eigen vroegmoderne onderzoek(je) of stage kunt presenteren! Mail je idee (uiterlijk 27 januari) naar a.w.lassche@uu.nl of c.verhoeven@uu.nl.

Wanneer: woensdag 15 februari 2017, 15:00 – 17:00 uur (met aansluitend een borrel)

Waar: A.W. de Grootkamer, Trans 0.19

De uitnodiging

Beste student,

Wat de grote werken en bekende begrippen uit de vroegmoderne tijd zijn, weet jij als oplettende student inmiddels wel. En dat degene die jouw colleges verzorgt naast docent ook onderzoeker is, was je ook duidelijk. Maar over wat voor onderzoek hebben we het eigenlijk? Hoe gaat dat in z’n werk? Wanneer en waarom is iets waard om onderzocht te worden, en wat is anno 2017 het nut van vroegmodern onderzoek voor de wetenschap, de maatschappij en jouzelf?

Tijdens dit symposium willen we de vroegmoderne schatkist openen en enkele juwelen die daarin bewaard liggen, aan jou presenteren. ‘Mooie metafoor’, denk jij nu, ‘maar wat betekent dat concreet?’ Welnu, dit: tijdens deze bijeenkomst zullen zowel docenten van de afdeling Vroegmoderne Letterkunde als studenten een korte presentatie geven over het onderzoek waar zij zich mee bezig houden. Daarnaast is er de mogelijkheid om met elkaar in gesprek te gaan over de inhoud, de betekenis en het nut van dit onderzoek en wetenschappelijk onderzoek in het algemeen. Het bijwonen van dit symposium is dus niet alleen een manier om meer te weten te komen over de dagelijkse bezigheden van jouw docenten, maar ook een unieke mogelijkheid om als studenten en docenten met elkaar na te denken over onderzoek, alsmede om praktische onderzoeksvaardigheden uit te wisselen. Aansluitend zal een borrel plaatsvinden waarop gelegenheid is om eerdere discussies voort te zetten, of waar op informele wijze over allerhande zaken gepraat kan worden. De exacte locatie zal nog bekend worden gemaakt. (Spoiler: het eerste rondje zou wel eens gratis kunnen zijn!)

De komende tijd zullen jullie te horen krijgen welke docenten over welke onderwerpen een presentatie zullen geven. Wat betreft de presentaties van studenten: daarvoor hebben we jou nodig! Heb jij bijvoorbeeld onlangs een paper of eindwerkstuk geschreven of een stage gelopen die betrekking had op de Vroegmoderne Letterkunde en zou je dit graag een keer aan medestudenten en docenten willen presenteren om er daarna eventueel over door te praten? Stuur dan een mailtje waarin je kort iets vertelt over je onderzoek/stage naar a.w.lassche@uu.nl of c.verhoeven@uu.nl. Let op: er is tijd en gelegenheid voor een beperkt aantal presentaties, dus bij te veel animo zullen we een selectie moeten toepassen. Het hoeft overigens niet om een afgerond onderzoek of afgeronde stage te gaan, je kunt juist ook de voortgang in je onderzoek met anderen delen, en zo inspiratie opdoen voor het vervolg ervan. Inzenden kan tot en met vrijdag 27 januari.

We hopen velen van jullie te ontmoeten!

Hartelijke groet namens de afdeling Vroegmoderne Letterkunde,

Alie Lassche & Carmen Verhoeven

P.S. Vergeet je niet aan te melden voor het Facebook-evenement: https://www.facebook.com/events/1863144703957110/. Hier zul je van allerhande zaken op de hoogte worden gehouden.