evenement

UU-labs op talenfestival DRONGO

Op vrijdag 29 september en zaterdag 30 september vindt het jaarlijkse DRONGO talenfestival plaats, dit jaar in de centraal gelegen Utrechtse Beatrixhal, onderdeel van de Jaarbeurs, direct naast het Centraal Station.

Er zijn tientallen ‘labs’, voorbeelden van live wetenschap waar je iets kunt leren, maar vooral ook doen. Sommige labs zijn nuttig, andere zijn leuk, en de meeste zijn het allebei. Klik hier voor een pdf van het volledige UU/RU-programma op Drongo!

Een overzicht van alle labs is te vinden op: https://www.drongotalenfestival.nl/labs

Een paar voorbeelden:

• Waarom klinkt achteruitpraten als een computer dat doet anders dan wanneer wij mensen het doen?
  • Waarom vinden we het spellen van werkwoorden zo moeilijk? Zijn we lui en slecht in het leren van regels als we fouten maken, of is er meer aan de hand?
  • Hoe goed is jouw Engelse oor? Doe mee met een luistertoetsje naar het horen van verschillen tussen Engelse klanken (zoals bijv. man-men, had-hat, thin-fin). Hoe goed is jouw waarneming van deze Engelse klanken?
  • Voornaam en gezicht. Kunnen we iemands voornaam raden bij het zien van zijn of haar gezicht?
  • Trommeltalen: Senegalese ritmes hebben talige grammaticaregels, en verwijzen naar de rijke cultuur van de Senegalese meesters van de sabar trommel.
  • Het maken van ondertitelingen: hoe moeilijk is het? Probeer het zelf eens!

Heb je geen idee hoe (Marokkaans) Arabisch in elkaar zit, of wil je je verstaanbaar kunnen maken in het Elfs in Middle-Earth? Doe dan mee met een eerste kennismaking, een spoedcursus van drie kwartier. Of ga naar een lezing of workshop.

Nieuw dit jaar is een speciale studentensessie met allerlei activiteiten voor en door studenten, op vrijdagmiddag van 15:00 tot 17:00 uur.

Toegang voor studenten is gratis. Niet-studenten: gebruik bij verplichte aanmelding via de website de code UU#DRONGO2017 en betaal 5 in plaats van 10 euro.

Ga voor meer informatie naar: https://www.drongotalenfestival.nl/