UU blog / Nederlandse Taal en Cultuur

Onderzoek

Utrecht Stimuleringsfonds Onderwijs: vijf projecten gehonoreerd

Impuls voor innovatie van academisch onderwijs

Om onderwijs te blijven vernieuwen en verbeteren, stelt de Universiteit Utrecht jaarlijks geld beschikbaar voor innovatieve projecten die bijdragen aan de ontwikkeling van het academisch onderwijs. De beoordelingscommissie van het Utrechts Stimuleringsfonds Onderwijs (USO) heeft vijf projecten geselecteerd die ofwel gericht zijn op nieuwe innovaties, ofwel onderzoeken hoe bestaande innovaties een blijvende plaats aan de universiteit kunnen krijgen.

USO-innovatieprojecten

Twee interfacultaire innovatieprojecten van ongeveer €250.000 zijn toegekend aan de volgende projecten:

Promoting the reading-writing nexus: how teachers can guide students in becoming academic writers across the curriculum

Dit project richt zich op het verbereren van lees- en schrijfonderwijs en levert een online routekaart op met evidence based materialen en interventies die docenten en studenten kunnen gebruiken. En een visualisatie met kansen en valkuilen in het leertraject voor academisch schrijven. Projectleider: Renske Bouwer. Participerende faculteiten: GW, FSW, REBO, BETA, GEO.

Lees meer over dit project in de CAT Teaching and Learning Collection externe link.

Dedicated Days Interprofessional Education – Lois (Longitudinaal Onderwijs Interprofessioneel Samenwerken)

Het doel van dit project is om een longitudinale leerlijn te ontwikkelen, bestaande uit een aantal vaste interprofessionele onderwijsdagen per leerjaar van de participerende opleidingen, inclusief opleidingen aan de HU. Tijdens deze dagen leren de studenten elkaar kennen, waarderen, en leren ze in verschillende onderwijsvormen samen te werken aan actuele thema’s binnen de gezondheidszorg. In de bachelor zal de nadruk liggen op elkaar en elkaars professie leren kennen en inzicht verkrijgen in de toegevoegde waarde van de andere professie. In de masterfase ligt de nadruk op het leren samenwerken. Projectleider: Clara Drenth. Participerende faculteiten: GNK, DGK, BETA.

Lees meer over dit project in de CAT Teaching and Learning Collection externe link.

USO-consolidatieprojecten

Drie USO-consolidatieprojecten zijn toegekend. In deze projecten wordt onderzocht of en hoe innovaties duurzaam ingebed kunnen worden aan de universiteit.

Consolidating the Inclusive Curriculum Reflection tool and the UU Inclusive Teaching Toolbox

Het doel van het USO-innovatieproject ”Developing an inclusive curriculum and learning environment’ externe link‘ was het ontwikkelen van materiaal dat docenten en programmaleiders ondersteunt bij het creëren van een meer inclusief curriculum en leeromgeving. Om UU-personeel te ondersteunen om dit doel te bereiken, ontwikkelde het USO-project een methodologie die uit twee stappen bestaat: (1) reflectie, en (2) actie. Ter ondersteuning van de reflectiefase ontwikkelden zij de Reflection Tool en ter ondersteuning van de actiefase de UU Inclusive Teaching Toolbox externe link. In dit consolidatieproject wordt met een business case onderzocht hoe deze producten structureel in te bedden zijn in de organisatie. Projectleider: Jennifer Gravendaal.

Duurzame inbedding van de interdisciplinaire en community engaged cursus ‘Thematic Interdisciplinary Challenge’

In het USO-innovatieproject TIC to TIC is de interdisciplinaire en community engaged cursus ‘Thematic Interdisciplinary Challenge’ ontwikkeld die zich zowel op UU-studenten als professionals richtte. Intensieve begeleiding en onvoorspelbare studentenaantallen maken het een uitdaging om deze cursus in het standaardcurriculum op te nemen. In dit consolidatieproject wordt met een business case onderzocht hoe deze cursus structureel is in te bedden in het onderwijs. Projectleiders: Lorena Sosa en Yolanda van Beek.

What is needed for embedding the interprofessional clinical reasoning and feedback-course in the medical curriculum?

In het Comeniusproject ‘Interprofessional feedback in health professions education’ is de cursus Interprofessional Clinical Reasoning & Feedback ontwikkeld. In deze cursus participeren zowel Geneeskundestudenten als studenten van de Hogeschool Utrecht, waarin zij kennismaken met elkaars beroepspraktijken. Ambitie is om deze cursus over te dragen naar de lijnorganisatie. Daarvoor moet helder zijn wat er voor nodig is om deze cursus structureel in te bedden. In dit consolidatieproject wordt dit onderzocht. Daarbij kan deze business case als model dienen voor ander interprofessioneel onderwijs dat wordt ontwikkeld. Projectleider: Heleen Brehler.

Nieuwe USO call for proposals gepubliceerd

Een nieuwe USO call for proposals is zojuist gepubliceerd, waarin opgeroepen wordt om voorstellen in te dienen voor projecten van €125.000 of €250.000 op het gebied van Kunstmatige Intelligentie in het onderwijs. Lees voor meer informatie de volledige call for proposals.