evenement
Call for Papers – Knowledgeable Youngsters
Call for Papers voor congres op 26 en 27 juni 2015, te Utrecht met als titel Knowledgeable Youngsters: Youth, Media and Early Modern Knowledge Societies Dit congres beoogt een eerste en belangrijke impuls te geven aan een nieuwe onderzoekslijn, opgezet in Utrecht en Berlijn, rond de cruciale betekenis van toenemende mediawijsheid onder de jeugd in vroegmodern West-Europa. Onderzoek naar volwassenen leverde enige jaren geleden het verrassende inzicht op dat de toenemende vaardigheid om media te gebruiken een motor vormde achter wetenschappelijke en maatschappelijke vernieuwingen uit de vroegmoderne periode – opmerkelijk genoeg bleken het vooral de mediavaardigheden van ambachtslieden en kunstenaars en niet die van geleerden die voor grote progressie zorgden. Het delen van kennis over experimenten in ateliers en werkplaatsen via gedrukte handboeken en handleidingen veroorzaakte een explosieve groei in kennis en innovatieve technieken. Dit congres heeft tot doel de relatie tussen media, mediagebruik en kennisproductie onder jongeren te belichten, met als achterliggende hypothese dat de jeugd een factor van doorslaggevende betekenis is geweest voor de creatie van de vroegmoderne kennismaatschappij. Hoe werd de jeugd mediawijs gemaakt: welke media en instituten droegen daaraan bij? En hoe droeg de jeugd met die verworven mediawijsheid en honger naar vernieuwing op creatieve wijze bij aan de bloei van de kennissamenleving? We nodigen (cultuur)historici, letterkundigen, kunsthistorici, wetenschapshistorici, historisch pedagogen en andere deskundigen van harte uit om een bijdrage te leveren aan dit congres. Individuele papers kunnen zowel theoretisch en/of methodologisch van aard zijn als een concrete case study belichten. De geografische focus ligt op Engeland en de Nederlanden, maar lezingen met een transnationale en/of comparatieve insteek zijn eveneens van harte welkom. De spreektijd is maximaal 20 minuten. Abstracts kunnen worden ingediend tot uiterlijk 1 februari 2015. De Engelstalige Call for Papers is hier te vinden.
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.