Masterlanguage op de dag van de Nederlandse zinsbouw

Masterlanguage_1000x288   Masterlanguage Nederlands   nodigt je graag uit om deel te nemen aan de:   Dag van de Nederlandse zinsbouw   De Dag van de Nederlandse Zinsbouw is een jaarlijkse workshop waar taalkundigen vanuit verschillende achtergronden (disciplines, theorieën) in debat gaan over thema’s die betrekking hebben op de zinsbouw van het Nederlands. De achtste editie (DNZ 8) vindt op 28 november plaats in Utrecht: Drift 21, zaal 0.05 (Sweelinckzaal). Er komen drie thema’s aan bod die steeds vanuit verschillende theoretische kaders bekeken zullen worden. Er is tijdens de lunchpauze en tijdens de borrel gelegenheid om vragen te stellen over het programma van Masterlanguage, zie ook www.masterlanguage.nl.   Het programma is als volgt :   Opening (10.00-10.10 uur)   Ingebedde V1-zinnen (10.10-12.00 uur) Barend Beekhuizen (Universiteit Leiden): V1-bijzinnen: verbonden in vorm, verdeeld in functie Saskia Daalder (Vrije Universiteit Amsterdam): De interpretatie van V1-conditionals:  beschrijving in het kader van de relevantietheorie    Lunch (12.00-13.00 uur)   Adverbiale bepalingen (13.00-14.50 uur) Norbert Corver (Universiteit Utrecht): Over de geleedheid van adverbiale expressies Lotte Hogeweg (Radboud Universiteit): De pragmatiek van adverbiale bepalingen   Koffie en Thee ( 14.50- 15.10)   Lange-afstandsafhankelijkheden (15.10-17.00 uur) Eefje Boef (Universiteit Utrecht) & Tanja Temmerman (Université Saint-Louis, Brussel & KU Leuven): Lange-afstandsafhankelijkheden in Generatieve Grammatica Remi van Trijp (Sony  CSL Parijs): Tijd om de syntactische boom om te hakken: Lange-afstands- afhankelijkheden zonder transformaties of filler-gaps   Borrel (17.00 uur)